Bankgirocentralen/autogiro

Andreas Hedström ahedstrom at gmail.com
Fri Aug 27 13:52:32 CEST 2021

Tjaba!

Såg precis initiativet till BankID och det fick mig att tänka på mitt eget
pythonhack som listan kanske har intresse av. Hacket gör det möjligt att:
- läsa in och parse:a meddelanden från bankgirocentralen, så jag snabbt ser
vilka i samfällighetsföreningen som betalat denna månad och vilka jag måste
jaga
- skapa en "fil" som jag via banken (Swedbank, men det funkar nog samma
lika på alla banker) kan skicka till bankgirocentralen för att
uppdatera/förnya/ändra uppdraget för en specifik medlem

Jag blev lite förvånad över att något liknande inte redan fanns på github
(och fortfarande inte finns på github eftersom jag inte putsat till mitt
hack för public view/use). Om någon har nytta av ovanstående verktyg till
sig själv eller någon vän som sitter som ekonomiansvarig på någon förening
så hojta till. Jag borde ha tid att puts till det så det är användbart för
andra än mig själv, och sedan pusha det till github.

// A