Föredrag om dSam

Joakim Signal tut at lysator.liu.se
Sun Feb 26 21:17:32 CET 2023

Hej.
Jag jobbar på Skatteverkets IT-avdelning.
Tänkte se om det finns intresse för en presentation av dSam, som isf
hålls av ett par av mina medarbetare.

Beskrivning
-----------
dSam (Digital samarbetsplattform) är ett snabbrörligt samarbete mellan
mer än hundra st myndigheter och kommuner med syfte att för svensk
offentlig sektor ta fram nya alternativ till molntjänster - såsom
Microsoft Teams/O365, Zoom, Google Workspace o.dyl - som uppfyller
EU-krav och digital suveränitet.
Tjänster som ska erbjudas i dSam är chatt, videokonferens,
dokumenthantering samt whiteboard, och kan både driftas on-prem eller i
europeiska moln.
Extra glädjande aspekter är att många av lösningarna är FOSS, och att
varje lösning måste kunna federera med alla andra lösningar för att
uppnå interoperabilitet (t.ex. så spikades nyligen Matrix-protokollet
för federering mellan chatt-lösningarna).

Här kan man se vilka mjukvaror som är utvalda i dSam:
https://www.esamverka.se/download/18.4a6f5f6917d9204856518c5e/1639137082930/Digital%20collaboration%20platform%20for%20the%20public%20sector.pdf

Anmälan
-------
https://pad.riseup.net/p/foss-stockhom-dsam-keep
(Om det blir väldigt lågt antal anmälda så kommer presentationen att
ställas in)

Praktisk info
Plats: Sunet, plan 3, Tulegatan 11 (tunnelbanestation Rådmansgatan).